Projekt pt.
„Ja też idę do przedszkola – utworzenie nowego oddziału przedszkolnego w Gogołowej”
Czas realizacji: 01.11.2020 r. – 28.02.2022 r.
Wartość projektu: 426 343,16 zł
Wkład Funduszy Europejskich: 362 391,68 zł
Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej na obszarze Subregionu Zachodniego oraz Województwa Śląskiego poprzez stworzenie 25 nowych miejsc przedszkolnych realizujących zajęcia z podstawy programowej opartej na nowoczesnych metodach dydaktycznych i sprzęcie ICT oraz realizację zajęć dodatkowych dla wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola zlokalizowanego na obszarach wiejskich w Gogołowej. Do lutego 2022 47 przedszkolaków (20 chłopców i 27 dziewcząt) uczęszczających do przedszkola na obszarach wiejskich uzyska wsparcie
w ramach projektu. Cel główny odnosi się do celu szczegółowego określonego w priorytecie RPO WSL na lata 2014-2020 tj. zakładającego wzrost dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej w województwie śląskim. Utworzone zostaną miejsca wychowania przedszkolnego w oddziale przedszkolnym w Gogołowej oraz zrealizowane zostaną zajęcia podstawy programowej w przedszkolu.
Wsparciem zostanie objęty nowoutworzony oddział przedszkolny (25 nowych miejsc) przy Szkole Podstawowej w Gogołowej w Gminie Mszana zlokalizowanej w województwie śląskim, Subregion Zachodni. Placówka od 2019 r. realizuje kształcenie w zakresie podstawy programowej. Oddział przedszkolny znajduje się w subregionie, w którym stopień upowszechnienia edukacji przedszkolnej jest niższy od średniej wojewódzkiej. Ponadto subregionalna analiza w zakresie dostępności miejsc wychowania przedszkolnego zawarta w strategii ZIT/RIT w perspektywie 3 – letniej wykazała, że liczbę miejsc wychowania należy zwiększyć. Analiza potrzeb pomimo negatywnych trendów demograficznych w ujęciu terytorialnym wykazuje, że na przestrzeni najbliższych kilku lat w dalszym ciągu istniały będą niedobory miejsc przedszkolnych. Zważywszy na zaobserwowaną migrację ludności do gminy z pobliskich miast, można stwierdzić, że niedobór miejsc w przedszkolach w Gminie Mszana będzie wzrastał. Grupa docelowa wybrana została na podstawie monitoringu braków i potrzeb w zakresie edukacji przedszkolnej i wpisuje się w listę z SzOOP na lata 2014-2020.
Monitoring pozwolił sporządzić diagnozę indywidualną dla placówki oraz diagnozę potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wszystkich przedszkolaków objętych wsparciem w ramach projektu. W jej wyniku wydzielono zadania, które są realizowane w projekcie oraz ich zakres przedmiotowy. Diagnoza została przeprowadzona i przygotowana przez przedszkole oraz zatwierdzona przez organ prowadzący. Grupa docelowa to dzieci 3-6 letnie zamieszkujące Gminę Mszana (obszar wiejski na terenie woj. śląskiego) oraz nauczyciele, którzy w wyniku projektu podniosą swoje kwalifikacje i kompetencje zawodowe. Obejmuje ona 2 podgrupy: 1gr. dzieci wraz z rodzicami z Gminy Mszana, którzy zgłaszali potrzebę zapewnienia miejsca w placówce wychowania przedszkolnego z dostępem do specjalistycznych zajęć dodatkowych (27K, 20M). 2 gr. nauczyciele (2K), którzy sygnalizowali potrzebę podniesienia
kwalifikacji zawodowych niezbędnych do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Informacja o rekrutacji do projektu ze względu na zamknięty charakter grupy docelowej –dzieci z Gminy Mszana zostanie upubliczniona na stronie internetowej Urzędu Gminy oraz wywieszona na tablicy ogłoszeń w oddziale przedszkolnym w Gogołowej. Przyjmowanie wniosków do przedszkola odbywać się będzie się w terminie określonym przez organ prowadzący zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa powszechnie obowiązującymi. Relacje z działań związanych z późniejszą realizacją projektu są na bieżąco zamieszczane na stronie www przedszkola. Jednocześnie zostanie stworzona możliwość dodatkowego naboru dzieci, u których stwierdzi się potrzebę takiego wspomagania, na podstawie przeprowadzonych badań, już w trakcie realizacji projektu.
Rekrutacja w roku 2020/2021 do projektu odbywać się będzie zgodnie z przepisami wprowadzającymi prawo oświatowe
Ustawowe kryteria przyjęcia do przedszkola:
1. Dziecko z rodziny wielodzietnej
2. Dziecko z niepełnosprawnością
3. Dziecko jednego rodzica z niepełnosprawnością
4. Dziecko obojga rodziców z niepełnosprawnością
5. Dziecko posiadające rodzeństwo z niepełnosprawnością
6. Dziecko matki lub ojca samotnie je wychowujące
7. Dziecko objęte pieczą zastępczą
Projekt w ramach RPO WSL 2014-2020, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego - Priorytet XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego dla poddziałania: 11.1.3. Wzrost upowszechnienia wysokiej jakości edukacji przedszkolnej