CELE OGÓLNE INNOWACJI
Innowacja dydaktyczno-wychowawcza o charakterze metodyczno-organizacyjnym „Zachwycający świat zwierząt”.
Nadrzędnym celem innowacji jest rozwijanie i poszerzanie zainteresowań i uzdolnień poznawczych uczniów, pogłębianie ich wiedzy biologicznej oraz kształcenie postawy kreatywnych badaczy.
Pogłębianie wiedzy biologicznej służy ogólnemu rozwojowi ucznia, daje możliwość rozbudzenia zainteresowań, kształtowania umiejętności samodzielnego myślenia, planowania i organizowania pracy własnej, wyciągania logicznych wniosków i samodzielnego rozwiązywania postawionych problemów. Realizacja innowacji jest ukierunkowana na rozwój zainteresowań poznawczych uczniów oraz umiejętności obserwowania środowiska, zachodzących w nim zmian, pozyskiwania i gromadzenia o nim informacji.
Jednocześnie doświadczenia i wypracowane rozwiązania związane z prowadzonym nauczaniem zdalnym pozwoliły na zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy z uczniami. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi TIK usprawni komunikację uczniów z nauczycielem, uatrakcyjni podejmowane przez dzieci działania, zwiększy ich aktywność i zaangażowanie, zaś nauczycielowi umożliwi wykorzystanie ciekawych materiałów informacyjnych dostępnych w formie cyfrowej. Co więcej, uczniowie będą mieli możliwość nie tylko korzystania z narzędzi cyfrowych, ale również tworzenia własnych zasobów oraz pogłębiania umiejętności obsługiwania technologii komunikacyjno-informacyjnych, w tym selekcji materiałów cyfrowych wykorzystywanych przy zdobywaniu i pogłębianiu wiedzy.
CELE SZCZEGÓŁOWE INNOWACJI
Dla uczniów:
● rozwijanie zainteresowań i uzdolnień w dziedzinie biologii,
● doskonalenie umiejętności obserwowania środowiska przyrodniczego,
● poznanie i zrozumienie otaczającego świata przyrody,
● kształtowanie aktywności poznawczej i twórczej ucznia, potrzeby samokształcenia i samorozwoju,
● rozwijanie kompetencji informacyjno-komputerowych,
● wdrażanie do kreatywnego spędzania wolnego czasu,
● rozwijanie aktywności twórczej i wyobraźni,
● uatrakcyjnienie nauki szkolnej w obszarze nauk biologicznych,
● rozwijanie umiejętności planowania własnej pracy,
● rozwijanie świadomości życiowej, użyteczności wiedzy i umiejętności nabywanych w szkole,
● poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji
z różnych źródeł.
Dla rodziców:
● uświadomienie potrzeby rozwijania twórczego potencjału dzieci,
● zwrócenie uwagi na potrzebę wdrażania dzieci do alternatywnego spędzania czasu wolnego.
ZADANIA
Innowacja będzie realizowana poprzez: korzystanie z materiałów udostępnianych przez nauczyciela oraz samodzielnie znalezionych w Internecie, konsultacje indywidualne, w tym online z nauczycielem biologii zgodnie z ustalonymi przez niego zasadami, obserwacje terenowe przeprowadzane przez uczniów indywidualnie, w szczególności we własnym ogrodzie i najbliższym otoczeniu, oraz selekcjonowanie, przetwarzanie i prezentowanie zdobytych materiałów. W trakcie pracy dominować będą metody :
● korzystania z internetowych zasobów edukacyjnych udostępnionych przez nauczyciela i samodzielnie znalezionych w sieci,
● indywidualnego prowadzenia i dokumentowania obserwacji przyrodniczych w najbliższym otoczeniu ucznia,
● prezentowania zdobytych wiadomości i wyników prowadzonych obserwacji terenowych.